Μηνυτήρια Αναφορά Λάρισας

 

Αριθμ.  πρωτ.  791                                       Αθήνα  24  Ιούλη  2013

 

 

Προς τον κ. Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Λάρισας

 

ΜΗΝΥΤΗΡΙΑ ΑΝΑΦΟΡΑ

 

Της δευτεροβάθμιας συνδικαλιστικής οργάνωσης με την επωνυμία «Ομοσπονδία Συνδικάτων Μεταφορών Ελλάδος» που εδρεύει στην Αθήνα, οδός Μενάνδρου, αρ. 51, νόμιμα εκπροσωπούμενης.

 

Κοινοποιούμενη  προς:

1.      Υπουργό  Δημόσιας  Τάξης  &  Προστασίας  του  Πολίτη

2.      Υπουργό  Μεταφορών  &  Υποδομών

3.      Υπουργό  Εργασίας,  Κοινωνικής  Ασφάλισης  &  Πρόνοιας

4.      Γενικό  Γραμματέα  Υπουργείου  Μεταφορών

5.      Ειδικό  Γραμματέα  ΣΕΠΕ

 

___________________________

 

Με την κοινοποιηθείσα και σε Εσάς από 18.4.2013 επιστολή της, η Ένωση Προσωπικού Κινήσεως Αστικού και Υπεραστικού ΚΤΕΛ Νομού Λάρισας, η οποία είναι μέλος μας, είχε καταγγείλει τις εκτεταμένες παραβιάσεις των χρονικών ορίων εργασίας των οδηγών στο ΚΤΕΛ Λάρισας. Μεταξύ άλλων κατήγγειλε ότι δεν υπάρχει ο απαιτούμενος χρόνος διαλείμματος 45 λεπτών, όταν εκτελείται το δρομολόγιο των 15.00 Λάρισα – Αθήνα, με επιστροφή από την Αθήνα ώρα 19.30΄. Το ΚΤΕΛ Λάρισας απάντησε με την από 25.4.2013 επιστολή του, την οποία επίσης κοινοποίησε σε Εσάς, ότι, μεταξύ άλλων, ο κανονικός χρόνος άφιξης του δρομολογίου των 15.00 στην Αθήνα είναι ώρα 18.45΄και όχι 19.00 ή 19.20 όπως διατείνεται η Ένωση.

Ως γνωστόν το όριο ταχύτητας για τα λεωφορεία είναι 80 χλμ/ώρα, σύμφωνα με τον ΚΟΚ. Η απόσταση μεταξύ Αθήνας και Λάρισας είναι 350 χλμ και με απλούς μαθηματικούς υπολογισμούς προκύπτει ότι δε μπορεί να διανυθεί σε λιγότερο από 4 ώρες και είκοσι λεπτά από ένα λεωφορείο, ακόμα και αν αυτό πηγαίνει με σταθερή ταχύτητα 80 χλμ/ώρα σε όλη τη διαδρομή.

Παρόλα αυτά, το ΚΤΕΛ Νομού Λάρισας διαφημίζει την εκτέλεση του δρομολογίου αυτού σε 3 ώρες και 35 λεπτά και απαιτεί από τους οδηγούς να το εκτελούν μέσα σε αυτό χρόνο. Όπως εύκολα γίνεται αντιληπτό, ο μόνος τρόπος για να πραγματοποιηθεί ένα δρομολόγιο που διαρκεί κανονικά 4 ώρες και είκοσι λεπτά σε περίπου 3,5 ώρες είναι να παραβιάζονται και μάλιστα κατά πολύ τα προβλεπόμενα από το νόμο όρια ταχύτητας.

Μετά την από 25.4.2013 απάντηση του ΚΤΕΛ Νομού Λάρισας, η Ένωση του προσωπικού, προκειμένου να αποδείξει τους ισχυρισμούς της, ζήτησε τη χορήγηση ένορκης βεβαίωσης από οδηγούς μέλη της, σχετικά με τις πιέσεις που δέχονται να υπερβαίνουν τα όρια ταχύτητας προκειμένου να εκτελούν τα δρομολόγια μέσα στο χρόνο που το ΚΤΕΛ έχει ορίσει ότι πρέπει να εκτελούνται. Με την με αρ. 902/30.4.2013 ένορκη βεβαίωσή τους ενώπιον της Ειρηνοδίκου Λάρισας, πέντε οδηγοί κατέθεσαν ενόρκως ότι με τον εκβιασμό της απόλυσης, αναγκάζονται να παραβιάζουν τα όρια ταχύτητας. Ότι για να εκτελέσουν το δρομολόγιο στην ώρα που διαφημίζει το ΚΤΕΛ δεν είναι καν αρκετό να τρέχουν με 103 χλμ/ώρα (οπότε ενεργοποιείται ο «κόφτης»). Ότι, όταν εκφράζουν τις αντιρρήσεις τους, τα όργανα του ΚΤΕΛ τους απαντούν ότι το ΚΤΕΛ «καθαρίζει» με τις κλήσεις και ότι θα πρέπει να κάνουν τα δρομολόγια στο χρόνο που τους λένε, αλλιώς να πάνε να οδηγήσουν ταξί. Στην ίδια ένορκη, οι οδηγοί εκθέτουν τις πιέσεις που έχουν δεχθεί για να διαγραφούν από το σωματείο των εργαζομένων.

Αποκαλυπτική της εκβιαστικής στάσης του ΚΤΕΛ Λάρισας απέναντι στους οδηγούς είναι η μεταχείριση που επιφύλαξε σε όσους είχαν την τόλμη να καταθέσουν ενόρκως για όσα συμβαίνουν. Ο ένας από αυτούς, ο Δημήτριος Τσανάκας, οδηγός στο ΚΤΕΛ από το 1999, ένα περίπου μήνα μετά τη χορήγηση της ένορκης βεβαίωσης, έλαβε προειδοποίηση απόλυσης και από τον Οκτώβριο θα είναι άνεργος. Ο Στέφανος Σταβάρας 15 μέρες μετά την ένορκη βεβαίωση, υποβαθμίστηκε από οδηγός σε εισπράκτορα. Στον Φώτιο Χαντζούλη το ΚΤΕΛ άσκησε πειθαρχική δίωξη γιατί ολοκλήρωσε το δρομολόγιο Αθήνα – Λάρισα σε χρόνο μεγαλύτερο από εκείνον που έχει ορίσει το ΚΤΕΛ, παρά τις εντολές των οργάνων του, αλλά σεβόμενος τα όρια ταχύτητας του ΚΟΚ. Στον ίδιο οδηγό, αφού πρώτα ανακοίνωσε ότι στο εξής θα παρέχει την εργασία του σε άλλον εργοδότη στο τουριστικό γραφείο TITANASTRAVEL, μεταβολή την οποία αυτός αρνήθηκε, εν συνεχεία τον υποβίβασε από οδηγό διώροφου λεωφορείου σε οδηγό του αυτοκινήτου ελέγχου του ΚΤΕΛ, του αυτοκινήτου δηλαδή με το οποίο μεταφέρονται οι ελεγκτές στα σημεία ελέγχου. Τα οχήματα αυτά συνήθως οδηγούν οι ίδιοι οι ελεγκτές, το ΚΤΕΛ όμως ήθελε να στείλει ένα σαφές μήνυμα σε όλους, υποβιβάζοντας τον Χαντζούλη σε προσωπικό σοφέρ, τρόπον τινά, των ελεγκτών.

Η μέθοδος του «παραδειγματισμού» των υπολοίπων μέσω της τιμωρίας ή της λήψης δυσμενών μέτρων σε βάρος ορισμένων, αποτελεί σύνηθες εργαλείο κατά τη διαχείριση των εργασιακών σχέσεων από το ΚΤΕΛ Λάρισας, όπως είχε την ευκαιρία να διαπιστώσει ο πρόεδρος της αναφέρουσας Ομοσπονδίας από τη συμμετοχή του στο Συμβούλιο Εφέσεων του Υπεραστικού και Αστικού ΚΤΕΛ της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας. Όπως αποτυπώνεται στο πρακτικό με αρ. 9/2013 του εν λόγω Συμβουλίου, ο ίδιος ο πρόεδρος του ΔΣ του ΚΤΕΛ Λάρισας και εκπρόσωπός της στο Συμβούλιο Εφέσεων, Βασίλης Μανδηλάς, διατύπωσε την άποψη ότι «ο λόγος που τον (εκεί διωκόμενο) τιμωρούμε, είναι να συνετίσουμετον εργαζόμενο αλλά και τους υπόλοιπους εργαζόμενους, ώστε να επέλθει ειρήνη στο εργασιακό περιβάλλον. Οι ποινές θα πρέπει να έχουν παιδευτικό χαρακτήρα».  

Στο πλαίσιο αυτό, το ΚΤΕΛ Λάρισας επέφερε τα προπεριγραφόμενα μέτρα σε βάρος εκείνων που κατέθεσαν ενόρκως για τον εκβιασμό που δέχονται για να παραβιάζουν τα όρια ταχύτητας, ώστε να εξασφαλίσει ότι κανένας άλλος εργαζόμενος δεν θα διαμαρτυρηθεί ποτέ σχετικά με αυτό. Παράλληλα, με την «παραδειγματική» απόλυση και τους υποβιβασμούς όσων ασχολούνται ενεργά με τα του σωματείου,   εκβιάζει τόσο τους ίδιους να πάψουν να ασχολούνται αλλά στέλνει και ένα σαφές μήνυμα στους υπόλοιπους για την τύχη που τους περιμένει εάν συνεχίσουν να συμμετέχουν στο σωματείο. Υπενθυμίζουμε ότι ήδη με την ένορκη βεβαίωση που χορήγησαν οι πέντε οδηγοί κατέθεσαν ότι ακόμα και πριν τη χορήγησή της δέχονταν πιέσεις και απειλές για να αποχωρήσουν από το σωματείο. Ο ένας μάλιστα από αυτούς, ο Αθανάσιος Ντότσικας, καταθέτει ότι αναγκάστηκε να ενδώσει στους εκβιασμούς και να αποχωρήσει από το σωματείο.

Ο συστηματικός εξαναγκασμός των οδηγών από το ΚΤΕΛ Λάρισας να υπερβαίνουν τα όρια ταχύτητας του ΚΟΚ, με όλες τις συνέπειες που αυτό έχει στην οδική ασφάλεια, είναι πλέον αποδεδειγμένος και ζητούμε να διερευνήσετε την υπόθεση ώστε να αποδοθούν ποινικές ευθύνες. Θα πρέπει δε να γίνει αντιληπτό ότι μόνο με τη δική Σας παρέμβαση μπορεί να σταματήσει αυτή η κατάσταση, διότι οι εργαζόμενοι, οι οποίοι βρίσκονται σε σχέση απόλυτης προσωπικής και οικονομικής εξάρτησης από τον εργοδότη τους, δεν έχουν την άνεση να χάσουν τη θέση εργασίας τους για να προασπιστούν τη νομιμότητα.

Περαιτέρω, σύμφωνα με το άρθρο 14 παρ. 2 του ν. 1264/1982, απαγορεύεται στους εργοδότες και σε πρόσωπα που ενεργούν για λογαριασμό τους να προβαίνουν σε οποιαδήποτε πράξη ή παράλειψη που κατατείνει στην παρακώλυση της άσκησης των συνδικαλιστικών δικαιωμάτων. Ιδιαίτερα απαγορεύεται να επιβάλλουν ή να παρεμποδίζουν με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο την προσχώρηση εργαζομένων σε ορισμένη συνδικαλιστική οργάνωση (εδ. β’  του άρθρου 14 παρ. 2 ν. 1264/1982), να απαιτούν από τους εργαζόμενους δήλωση συμμετοχής, αποχώρησης ή μη αποχώρησης από συνδικαλιστική οργάνωση (εδ. γ΄), να μεταχειρίζονται με ευμένεια ή δυσμένεια τους εργαζόμενους, ανάλογα με τη συμμετοχή τους σε ορισμένη συνδικαλιστική οργάνωση (εδ.  στ’). Σύμφωνα με την διάταξητου άρθρου 23 παρ. 1 του ν. 1264/1982, ο εργοδότης και οι εκπρόσωποί του που που παραβαίνουν τις διατάξεις του άρθρου 14 παρ. 2 και 3 του ίδιου νόμου, τιμωρούνται με φυλάκιση ή και με χρηματική ποινή μέχρι 5.000.000 δραχμών. 

Μετά τα ανωτέρω ζητούμε τη διερεύνηση των ποινικών ευθυνών της διοίκησης της εταιρίας ΚΤΕΛ Λάρισας ΑΕ για παραβάσεις του ν. 1264/1982 και τον συστηματικόεξαναγκασμό των οδηγών να παραβιάζουν τα όρια ταχύτητας. Μάρτυρές μας προτείνουμε τους:   ………………………………………………………

Συνημμένα υποβάλλουμε: α) την από 25.4.2013 επιστολή του ΚΤΕΛ Λάρισας προς την Ένωση Προσωπικού Κίνησης Αστικού και Υπεραστικού ΚΤΕΛ Ν. Λάρισας και β) την με αρ. 902/2013 ένορκη βεβαίωση ενώπιον του Ειρηνοδίκου Λάρισας.

 

                                                                    

 

Για την  Ο.Σ.Μ.Ε

  Ο Πρόεδρος                                                  Ο Γεν. Γραμματέας

 

Θεμιστοκλής  Αμπλάς                                  Κων/νος  Νικολακόπουλος