ΕΓΓΡΑΦΟ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟ & ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΓΙΑ ΠΔ 94-2014 (ΚΤΕΛ)

Αριθμ.  πρωτ.  2086                                                                             Αθήνα  25  Αυγούστου  2014

 

  

Προς

1.  Πρωθυπουργό 

     κ.  Αντώνη  Σαμαρά

2.  Αντιπρόεδρο  Κυβέρνησης 

     κ.  Ευάγγελο  Βενιζέλο

 

       Το Σεπτέμβριο του 2013, στο σχέδιο νόμου «περί επιβατικών μεταφορών…» που εισήχθη προς συζήτηση στη Βουλή, περιλαμβανόταν διάταξη (άρθρο 52 του σχεδίου νόμου), σύμφωνα με την οποία θα επιτρέπονταν ελεύθερα οι απολύσεις των οδηγών μισθωμένων σε ΚΤΕΛ λεωφορείων, χωρίς τους περιορισμούς του άρθρου 26 του Γενικού Κανονισμού Προσωπικού ΚΤΕΛ (πδ 246/2006). Ήδη κατά την έναρξη της συζήτησης στη Βουλή, ο Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών, απέσυρε αυτούσια την εν λόγω διάταξη και διαβεβαίωσε την Ομοσπονδία μας ότι ποτέ δεν ήταν στις προθέσεις του να θιγεί καθ΄ οιονδήποτε τρόπο το εργασιακό καθεστώς του προσωπικού των ΚΤΕΛ και πολλώ μάλλον να ανοίξει ο δρόμος για απολύσεις.

Την 13.8.2014 δημοσιεύθηκε προεδρικό διάταγμα με αρ. 94/2014, με μια και μοναδική διάταξη η οποία έχει ως αντικείμενο την πλήρη απελευθέρωση των απολύσεων των οδηγών μισθωμένων σε ΚΤΕΛ λεωφορείων. Το  διάταγμα αυτό, με το οποίο τροποποιείται ο Γενικός Κανονισμός Προσωπικού ΚΤΕΛ, υπογράφεται από πλευράς του Υπουργείου Μεταφορών, όχι από τον Υπουργό, αλλά από τον Υφυπουργό κ. Μιχαήλ Παπαδόπουλο. Αν και η Ομοσπονδία μας, ως δευτεροβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο που εκπροσωπεί το σύνολο των πολλών χιλιάδων εργαζομένων των ΚΤΕΛ στη χώρα μας, έχει διαρκή παρουσία στα θεσμικά όργανα, πληροφορηθήκαμε κατόπιν εορτής την έκδοση του εν λόγω προεδρικού διατάγματος από το ΦΕΚ. Το ίδιο ακριβώς είχε συμβεί και το Σεπτέμβριο του 2013 με το σχέδιο του νόμου 4199/2013, όταν η ταυτόσημη με αυτήν του πδ 94/2014 διάταξη (άρθρο 52 του σχεδίου) είχε παραμείνει μυστική έως την ανάρτησή του στην ιστοσελίδα της Βουλής.

            Προκαλεί πραγματικά αγανάκτηση η διαπίστωση ότι μια συγκεκριμένη κατηγορία προνομιούχων εργοδοτών, οι οποίοι εκτελούν ακόμα μονοπωλιακά τις δημόσιες συγκοινωνίες, έχει τη δυνατότητα να παίζει «κρυφτό» με τους θεσμούς. Η παρούσα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών, εκφραζόμενη δια του Υπουργού Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, απέκλεισε την μεταβολή του καθεστώτος απολύσεων στα ΚΤΕΛ και την απελευθέρωση των απολύσεων στα ΚΤΕΛ, αποσύροντας τη σχετική διάταξη πριν καν προχωρήσει η συζήτηση του σχεδίου νόμου, η οποία κατέληξε με την ψήφιση του ν. 4199/2013. Ο Υφυπουργός Μεταφορών, όσο είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, μέχρι στιγμής δεν είχε ανάμιξη στα εργασιακά των ΚΤΕΛ, ή τουλάχιστον ποτέ η Ομοσπονδία μας δεν παραπέμφθηκε στον Υφυπουργό ούτε κλήθηκε από αυτόν για την επίλυση κανενός από τα ζητήματα που καθημερινά προκύπτουν σε σχέση με τα ΚΤΕΛ. Παρόλα αυτά ο Υφυπουργός Μεταφορών, μαζί με τον Υπουργό Εργασίας, υπέγραψαν παραμονή Δεκαπενταύγουστου, χωρίς να υπάρξει καμία διαβούλευση ούτε καν τυπική ενημέρωσή μας, ένα προεδρικό διάταγμα το οποίο ανοίγει το δρόμο για χιλιάδες απολύσεις στα ΚΤΕΛ.

            Ένα δημοσιογραφικού ενδιαφέροντος ερώτημα είναι ποιος εκφράζει τελικά την κυβερνητική πολιτική στο Υπουργείο Μεταφορών, ο Υπουργός ή ο Υφυπουργός. Το κύριο ερώτημα όμως είναι για ποιο λόγο θα βρεθούν χιλιάδες ακόμα εργαζόμενοι στο δρόμο, χωρίς προφανώς να εξυπηρετείται κανένας δημοσιονομικός σχεδιασμός, αλλά μόνο και μόνο για να ωφεληθούν οι ιδιοκτήτες – μέτοχοι των ΚΤΕΛ. Ήδη πριν την έκδοση του εν λόγω προεδρικού διατάγματος, σε πολλά ΚΤΕΛ επιχειρείται η παράκαμψη των διατάξεων σχετικά με το χρόνο απασχόλησης των οδηγών. Δε χρειάζεται να επισημάνουμε τις επιπτώσεις της ανεπαρκούς ανάπαυσης των οδηγών στην οδική ασφάλεια, είναι πολύ πρόσφατα τα τραγικά δυστυχήματα που στοίχισαν ανθρώπινες ζωές. Οι ιδιοκτήτες – μέτοχοι των ΚΤΕΛ εκμεταλλεύονται συνήθως ένα ή δυο λεωφορεία και επιδιώκουν την άντληση του μεγαλύτερου δυνατού οικονομικού οφέλους από τη συμμετοχή τους αυτή. Ευθύς μόλις κυκλοφορήσει το περιεχόμενο του εν λόγω προεδρικού διατάγματος, οι παλαιοί οδηγοί θα απολυθούν για να προσληφθούν νέοι με μισθούς 500 €, χωρίς να απασχολεί κανένα μικρομέτοχο η εμπειρία και η ικανότητα του οδηγού. Είναι επίσης βέβαιο ότι η τήρηση των διατάξεων περί του χρόνου απασχόλησης των οδηγών θα αποτελέσουν στο εξής κενό γράμμα, αφού ένας νέος, ελεύθερα απολυόμενος οδηγός των 500 € θα κάνει ότι του ζητήσουν για να διατηρήσει μια δυσεύρετη πλέον θέση εργασίας. Με άλλα λόγια, όσον αφορά την ουσία της ρύθμισης του προεδρικού διατάγματος 94/2014, η πολιτεία αφήνει στην κρίση και την ευχέρεια του κάθε μικρομετόχου ΚΤΕΛ το επίπεδο της οδικής ασφάλειας που θα απολαμβάνουμε στη χώρα μας.

            Οι οδηγοί είναι εκείνοι που κυρίως φέρουν το βάρος της ασφαλούς εκτέλεσης του δημόσιου συγκοινωνιακού έργου και είναι τουλάχιστον παράδοξο να εξαιρούνται ειδικά αυτοί από τις προστατευτικές ρυθμίσεις του Γενικού Κανονισμού Προσωπικού ΚΤΕΛ περί απολύσεων. Η αξιολόγηση των περιορισμών στις απολύσεις που θέτει ο Γενικός Κανονισμός Προσωπικού ΚΤΕΛ σε σχέση με την οδική ασφάλεια οδήγησε τον Άρειο Πάγο στην κρίση περί συνταγματικότητας των περιορισμών αυτών. Την δικαστική αυτή κρίση (Ολ.  Α.Π  15/2002,  Α.Π  428/2007,  Α.Π  1499/2010,  Α.Π  709/2010) επιδιώκουν να ανατρέψουν με κάθε μέσο τα ΚΤΕΛ, με μεθόδους σαν αυτές που προεκτέθηκαν στις οποίες δυστυχώς η πολιτεία επέδειξε ανεπίτρεπτη ενδοτικότητα με την έκδοση του τελευταίου προεδρικού διατάγματος.

            Αναμένουμε την άμεση λήψη νομοθετικής πρωτοβουλίας ώστε να επανέλθει σε ισχύ και για τους οδηγούς το καθεστώς απολύσεων του Γενικού Κανονισμού Προσωπικού ΚΤΕΛ. Ο τρόπος έκδοσης του πδ 94/2014 θέτει σοβαρά ζητήματα δημοκρατικής λειτουργίας αλλά και ο χρόνος που επελέγη για αυτήν δεν αφήνει αμφιβολίες για τις στοχεύσεις όσων την πέτυχαν. Προσδοκούμε ότι όλα αυτά τα ζητήματα που θέτουμε με την παρούσα επιστολή μας θα τύχουν της προσοχής σας, διότι αδυνατούμε να πιστέψουμε ότι σκοπός της Κυβέρνησης ήταν να βρεθεί αντιμέτωπη από Σεπτέμβριο με χιλιάδες ακόμα απολύσεις. Σε κάθε περίπτωση, για την Ομοσπονδία μας αποτελεί ζήτημα υψίστης προτεραιότητας η επαναφορά των διατάξεων του άρθρου 26 του πδ 246/2006 για τους οδηγούς, την οποία θα επιδιώξουμε με όλα τα μέσα που μας παρέχει ο νόμος. 

 

                                                                Για  την  Ο.Σ.Μ.Ε

Ο  Πρόεδρος                                                                                                Ο  Γεν.  Γραμματέας

  Θεμιστοκλής  Αμπλάς                                                                           Κων/νος  Νικολακόπουλος

 

 

Κοινοποίηση:

       1.  Πρόεδρο  Δημοκρατίας

 κ.  Κάρολο  Παπούλια

2.  Υπουργό  Μεταφορών

 κ.  Μιχάλη  Χρυσοχοΐδη

3. Υπουργό  Εργασίας

 κ.  Γιάννη  Βρούτση

4. Υφυπουργό  Μεταφορών

 κ.  Μιχάλη  Παπαδόπουλο

5.  Υφυπουργό  Εργασίας

 κ.  Βασίλη  Κεγκέρογλου

       6.  Γενικό  Γραμματέα  Υπουργείου  Μεταφορών

       7. Υπ. Μεταφορών – Δ/νση Επιβατικών Μεταφορών –Τμήμα Υπερ. Συγκοινωνιών

       8. Κοινοβουλευτικές Ομάδες  Κομμάτων

       9. ΜΜΕ

      10. Γ.Σ.Ε.Ε

      11. Εργατικό  Κέντρο  Αθήνας

    12. Σωματεία  μέλη